UJIAN YANG DIBERI ADALAH BUKTI KASIH SAYANG ALLAH

Assalamualaikum.. kepada pembaca pembaca laman blog saya ....   pada saat ini saya ingin kongsikan satu tajuk yang berbunyi " UJIAN YANG DIBERI ADALAH BUKTI KASIH SAYANG ALLAH " ....


 saudara saudari sekalian yang dirahmati allah sekalian , ingin saya kupaskan topik ini dengan lebih  terperinci ... Insha Allah ..

 Allah S.W.T memberi sesuatu ujian itu  kepada hamba hamba -Nya  yang mampu mengatasi ujian sahaja. Allah tidak akan menguji  hamba hamba -Nya yang tidak mampu  .. kerna allah tahu apa yang terbaik untuk hamba hamba -Nya ..

Akan  tetapi kita perlu renung kembali ,

 Setiap ujian yang diberi itu megikut kadar kemampuan hamba hamba nya .. Allah  mengetahui segala -galanya  (yang tersurat dan tersirat ) dan Allah kan sayang pada kita .. jadi apa yang perlu kita ragu- ragukan  dengan ujian yang Allah beri pada kita.. cuma perlu kita  bersangka baik pada Allah ..berbanyakkan berdoa ...berbanyakkan muhasabah diri ...berbanyakkan hubungan kita dengan Allah ...

Imbas kembali ....

Jika tidak ada sebarang ujian yang Allah bagi pada kita .... apa yang berlaku ?
Jika tidak ada sebarang perasaan (suka,duka,kecewa,tangis dan lain lainnya )?

Dengan 2 persoalan ini "Adakah kita akan berasa BAHAGIA dengan KEHIDUPAN tanpa merasai UJIAN dan PERASAAN yang diberi ALLAH pada kita (umat manusia).."

saya yakin dengan soalan sebegini akan hadir pelbagai lagi soalan walaupun cuma 2 soalan yang dituju dan ditanyakan kembali .... setiap soalan pasti ada jawapannya betul tidak ...

Jadi... Sekiranya kita menghadapi ujian yang diberi Allah itu dengan penuh kesabaran  dan keredhaan kerna hanya kita tahu bahawa ujian yang diberi ini sudah memberi gambaran bahawa Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Pengasih .. lihat sahaja dari sudut nikmat ,rezeki ,harta dan sebagainya ... Yang diberi Allah tidak terhitung jumlahnya .. tidak terhitung banyaknya ... tapi adakah kita bersyukur kerana mendapat rahmat dan kasih sayang Allah yang melimpah ruah ini....


saudara saudari sekalian .. ayuh kita renung kembali ...

ujian ini cuma sedikit .. sebenarnya ujian ini sudah dikirim Allah pada awal nya tanpa kita sedari ia hanya berulang kali sehingga kita dapat atasi dengan baik baru yang lain pula..

Tidakkah kita sedari dengan ujian yang allah beri itu sebenarnya telah membuatkan kita dekat dengan Allah (Tuhan Semesta Alam ) dan telah membuatkan kita menjadi lebih matang dan bijak dalam membuat sesuatu keputusan dan kesimpulan  ....

Jika tiada semua ini ?

contoh :-

"kita gembira ja dalam kehidupan seharian .tiada tangis tiada kecewa tiada apa apa cuma gembira dan terus gembira ... tidakkah bosan .. hidup macam ni ...kan "


Dengan contoh yang saya bagi nie ..."adakah cukup untuk menjawab soalan tadi".....
ujian yang Allah beri juga untuk menguji tahap ketakwaan dan keimanan kita kepada Allah S.W.T ...

Jikalau tidak diuji ..tidak adalah SYURGA  .... Jika ada pun .. adakah Allah  tidak adil kerna semua yang melakukan kebaikan  dan tidak melakukan kebaikan  pun pasti masuk syurga jadi buat apa susah payah buat amalan kalau syurga sudah dijamin masuk ...betul tidak ..?

Jadi perlulah diuji ....baru adil ..Allah kan Maha Adil ...

Akhir sekali saya ingin memberi satu kata kata hikmah ...

" Allah Sentiasa Ada Ketika Mana Kita perlukan dan Jika Kita Perlukan Apa Apa Pun Minta Lah Pada Allah .. Kerna Allah Suka Mendengar Hamba Nya Meminta dan Memohon Ampun Kepada Nya "

Seperti dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud :-

" Dan Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka);
Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa dekat (kepada mereka) ;Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu , Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dengan mematuhi perintahKu), dan handaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul "...(ayat :186)

Itu sahaja dari saya mungkin akan sambung semula  nanti dengan topik topik yang berlainan ...
saya minta maaf jika da terkasar bahasa dalam tulisan saya ini .. mungkin ada yang tersalah ..saya memohon maaf pada semua .... jadi jikaada sebarang pendapat atau comment ..teruskan saja comment di bawah ... saya akan menerima dengan hati yang terbuka kerna ilmu di dada belum cukup .. dan umur saya pun masih muda .. jika ada kekurangan itu dari diri saya sendiri dan jika ada kelebihan itu datang dari Allah S.W.T ..



wallahua'lambisawab .......^^


Comments

Popular posts from this blog

BIODATA SYEIKH DR ABDURRAHMAN AL-SUDAIS

BIODATA KHALID AL-WALID - WIRA PERKASA

BIODATA KEKASIH ALLAH S.W.T