BIODATA SYEIKH DR ABDURRAHMAN AL-SUDAIS






Syeikh Dr Abdul Rahman Al-Sudais [Bahasa Arab: عبد الرحمن السديس] adalah Grand Imam Masjidil Haram di Makkah di Arab Saudi. Beliau dikenali di seluruh dunia terutamanya untuk membaca indah terhadap al-Quran (yang beliau menghafal pada usia 12). Imam Sudais lahir pada tahun 1961 dan adalah seorang doktor oleh profesion. Dia datang dari puak Anza itu, keturunannya adalah ABU ABDUL AZIZ Ibn ABDUL AZIZ bin ABDULLAH, bin ABDUL AZIZ bin MUHAMMAD bin ABDULLAH. Beliau terkenal dengan sifat baik dan kesederhanaan. Beliau juga mengetuai Solat Taraweeh bulan Ramadan (dari Imam yang lain termasuk Sheikh Saud Al-Shuraim).
Sheikh Sudais membesar di Riyadh dan menghadiri sekolah elementry Al Mathna Bin Hartha dan juga Akademi Saintifik Riyadh - dia adalah salah seorang pelajar yang paling terkenal dari sana. Beliau menamatkan pengajian di Akademi Saintifik pada 1399 dengan penggredan yang CEMERLANG dan kemudiannya kepada Syariah Kolej Al. Beliau memperolehi ijazah dalam Syariah dari Universiti Riyadh pada tahun 1983 dan menjadi IFK (Fundemental Ilmu) Pensyarah selepas tamatnya pengajian. Beliau memperolehi Ijazah Sarjana dalam asas-asas Islam dari Syariah Kolej Imam Muhammad bin Saud Universiti Islam pada tahun 1987 dan memperolehi PhD dalam syariah Islam dari Umma Al Qura Universiy pada tahun 1995 semasa bekerja di sana sebagai pembantu professer setelah berkhidmat di Riyadh University.
Beliau juga telah diajar quran oleh Sheikh Muhammed Abdul Majid Zakir dan juga pelbagai lain termasuk Al Sheikh Muhammed Ali Hassan.
Selepas ini beliau menjadi Imam dan Khateeb sebuah masjid di Riyadh dipanggil Masjid Al Sheikh Al Allama Abdur Razzaq Al Afifi. Pada masa yang sama beliau mula mengajar di Akademi Imam Al Dawa Al Almy pada 1404 dan mana beliau juga telah dilantik sebagai Imam dan Khateeb daripada Masjidal Haram di Mekah Mukarrama. Beliau memulakan Imamahnya di Mekah pada 22/08/1404 utama solat Asar, dan Khutba pertama kepada rakyat adalah pada 15/09/1404 iaitu pada ramadhan.
Pada tahun 2005 Al-Sudais dinamakan oleh Dubai International Holy Quran Award (DIHQA) Jawatankuasa Penganjur sebagai tahunan "Personaliti Islam Terbaik" ke-9 sebagai mengiktiraf kesetiaan beliau kepada al-Quran dan Islam. Apabila menerima anugerah di Dubai, beliau berkata: "Mesej Islam dan umat Islam adalah kehormatan, keadilan, keselamatan, kestabilan, simpati, keharmonian dan kebaikan."



Comments

  1. Assalamualaikum and happy fasting in Ramadhan month to all,
    I really want to be given the opportunity to attend classes or knowledge gatherings presented by Sheikh Abdul Rahman Saudis, I seek the help of anyone who can help me meet the Sheikh even for a moment in any opportunity. Contact me at no phone 013-3808445 Kuala Lumpur Malaysia) or email salampq@ gmail.com
    Dr. Muhammad Bin Omar

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

BIODATA KHALID AL-WALID - WIRA PERKASA

BIODATA KEKASIH ALLAH S.W.T